Op gewone fietsen bleek het verschil in fietskracht voor ons te groot. Ook al probeerde ik me in te houden, voor ik het wist lag ik weer een kilometer voor. Toen kwam Willemien op het idee van een tandem. Nadat we op de Fiets en Wandelbeurs verschillende tandems hadden uitgeprobeerd, lieten we vijf jaar geleden een klein bedrijfje een tandem voor ons maken.
In elkaars buurt
Die fiets is zo gebouwd dat ik in mijn voorste positie als machinist iets voorovergebogen zit, zodat Willemien over mijn schouder naar voren kan kijken. Omdat zij zich in haar positie als stoker geen zorgen hoeft te maken over snelheid en navigatie, kan zij vrij om zich heen kijken. Regelmatig attendeert zij mij op dingen die ze ziet. Dat vind ik echt een voordeel van een tandem: je bent steeds bij elkaar in de buurt en kunt elkaar makkelijk dingen vertellen of aanwijzen. Daarnaast gaat het trappen lichter omdat je met zijn tweeën trapt. Onze gemiddelde snelheid op de tandem ligt dan ook hoger dan op een gewone fiets.
Fietskar
Omdat je op een tandem evenveel fietstassen kwijt kunt als op een enkele fiets, mis je een hele set tassen voor je bagage. Dus moet je óf heel economisch inpakken, óf een bagagewagen achter je tandem hangen. Dat laatste doen wij. Wij hebben een Bob-Yak en dat geeft de ruimte om wat extra's mee te nemen. Dat voelt meteen een stukje luxer.
Inclusief bagagekar zijn we 4 meter lang. Scherpe bochten nemen is eigenlijk geen enkel probleem, die kar volgt prima. Lastig wordt het als je door een hekje moet. Maar dat is zonder kar met een tandem ook al lastig; op een gewone fiets lukt dat vaak maar nét. Dan halen we alle bagage eraf en tillen we de tandem over het hekje heen. Ook om steile bruggetjes in Friesland te kunnen nemen moeten we de kar loskoppelen. Van het gewicht van de kar merk je in het vlakke Nederland niet zo veel. Hij spoort heel goed op de weg. Bij het plannen van buitenlandse tochten houd ik wel rekening met hoogteverschillen. In Denemarken bleken de heuvels eigenlijk te steil voor ons.
Tandemframe
We zijn bijvoorbeeld weleens vanaf de Duitse grens via de Hanzefietsroute naar Lübeck gefietst. Ook hebben we twee keer een wat langere tocht door Nederland gemaakt, langs NTKC- en Staatsbosbeheerterreinen. Ik stel dan een route samen die een mix is van knooppunten en LF-routes. We fietsen zo’n 60 km per dag. Meestal rijden we met de auto naar het beginpunt en fietsen vandaaruit een tocht die uiteindelijk weer bij het startpunt uitkomt. We hebben een dakdrager op de auto met een speciaal frame voor tandems, van Vittorio, waarmee je een tandem heel makkelijk vervoert. Het frame haal je naar je toe, je legt de tandem erop, zet hem met bandjes vast, schuift het geheel weer omhoog en schroeft het frame vast. De tandem in de trein meenemen is in verband met de ruimte vaak lastig. In regionale Duitse treinen is het meestal geen probleem, maar in internationale en in Nederlandse treinen hangt het van de conducteur af of je mee mag.
Wandelen of fietsen
We waren altijd fervente rugzakwandelaars. Ook nu we fietsen in plaats van wandelen, vinden we het heerlijk om op pad te zijn. We genieten ervan om in de buitenlucht te zijn, direct de invloed van de natuur te ervaren en lekker te kamperen. Wat dat betreft blijkt wandelen of fietsen niet veel uit te maken. We gebruiken ook nog steeds dezelfde tent en tarp en hetzelfde campinggastoestel als toen we met de rugzak trokken. Een voordeel van fietsen boven wandelen is wel dat je langere afstanden kunt afleggen, je bestrijkt een groter gebied. Vooral op wat minder boeiende stukken is dat fijn. En als je een route volgt en een camping ligt wat verder van de route af, dan is dat op de fiets veel minder een probleem dan te voet. Ook doe je met de fiets gemakkelijk nog even boodschappen nadat je de tent hebt opgezet. Met een tandem moet je dan wél altijd met z’n tweeën gaan, anders zwabber je te veel.
Log in met je NTKC account om de reacties te lezen, en zelf een reactie achter te laten.
« Niets leuker dan verdwalen (Rogier Heuer, Maartje Schoevaars, Wiesje en Fiep) - Hulp gevraagd voor Huttenbouwweekend 2017 »