In de periode tussen januari en november 2015 heb ik de tent 35 nachten gebruikt in wisselende weersomstandigheden: zon, regen, harde wind, plotselinge zomerstorm en vorst, overwegend met één persoon. De tent heb ik ingezet op diverse tochten van de Zwerfgroep (zwerfweekenden, Pasen en Hemelvaart) en een fietstocht in augustus van 18 dagen in Duitsland. Het temperatuurbereik lag tussen -5 en +30 graden Celsius.
Het gewicht is 1480 gram: dit is voor één persoon niet echt een ulw-tent¹, maar lichtgewicht. Je kunt het gewicht nog omlaag brengen door de kleine tentstokjes (driehoek) aan de einden van de tent te verwijderen.
Plus
- twee deuropeningen met dubbele entree, daar kunnen rugzakken en schoenen liggen
- binnentent is naar binnen te schuiven waardoor je in de tent kunt koken tijdens slechte weersomstandigheden
- snel op te zetten met twee haringen, eventueel twee extra scheerlijnen aan de boogzijden van de tent, ik heb deze mogelijkheid eigenlijk altijd ingezet
- goede ventilatie door oprolbare einden
- eerst buitentent opzetten, dan binnentent erin hangen
- optioneel is een tentstok (carbon) te verkrijgen die over de tent reikt via de uiteinden. Hierdoor kan de tent ook gewicht van sneeuw dragen en het maakt hem stabieler, zo is de tent bruikbaar onder meer winterse omstandigheden.
Min
- indien toegangsdeur openstaat, kans op inregenen of lekken vanaf dak omdat binnentent dan gedeeltelijk buiten buitendak uitsteekt
- aan één kant van de tent was het stiksel van een scheerlijn losgeschoten. Ik heb dat met een tie-wrap tijdelijk opgelost. Inmiddels is dat gerepareerd, klein klusje.
Conclusie
Ik heb de tent met veel plezier gebruikt in de afgelopen periode. Het is mijns inziens een goede keus, speciaal voor lange mensen die extra ruimte zonder veel extra gewicht goed kunnen gebruiken.
Gerard Poorthuis
gjpoorthuis@gmail.com
¹ ulw = ultralichtgewicht (ultra lightweight)
Log in met je NTKC account om de reacties te lezen, en zelf een reactie achter te laten.
« Koken op houtvuur op De Brobbelbies, 30 en 31 januari 2016 - Nieuwe eisen brandpreventie voor Het Essenbos »